Tillbaka till blogg
Komplett Guide22 januari 202518 min läsning

LOU - Lagen om
Offentlig Upphandling.

En omfattande guide till det svenska regelverket för offentlig upphandling. Lär dig om grundläggande principer, tröskelvärden, olika upphandlingsförfaranden och dina rättigheter som leverantör.

Vad är LOU?

LOU - Lagen om offentlig upphandling (SFS 2016:1145) - är Sveriges grundläggande regelverk för hur offentliga organisationer ska köpa varor, tjänster och byggentreprenader. Lagen implementerar EU:s upphandlingsdirektiv och gäller för alla statliga myndigheter, kommuner, regioner och andra offentligt finansierade organisationer.

Offentlig upphandling i Sverige omsätter årligen över 700 miljarder kronor, vilket motsvarar ungefär 15-16% av BNP. Det är en enorm marknad som öppnar dörrar för företag av alla storlekar.

Regelverket kan initialt verka komplext, men det finns goda skäl till varje regel. LOU ska förhindra korruption, säkerställa konkurrens, garantera transparens och skydda mot diskriminering.

Bakgrund och syfte

Sveriges upphandlingsregler har sin grund i EU:s inre marknad. Den nuvarande LOU trädde i kraft 1 januari 2017 och ersatte den tidigare lagen från 2007.

Huvudsyftena med LOU är att:

Effektivisera användningen av offentliga medel - Genom konkurrens få bästa möjliga kvalitet till lägsta möjliga kostnad.
Säkerställa lika möjligheter - Alla företag ska kunna konkurrera på lika villkor.
Förhindra korruption - Transparenta processer gör det svårt att gynna vissa leverantörer.
Skapa rättssäkerhet - Tydliga regler och möjlighet till överprövning.

Grundläggande principer i LOU

Hela LOU vilar på fem grundpelare som genomsyrar all offentlig upphandling. Dessa principer är juridiskt bindande och kan vara grund för överprövning.

Icke-diskriminering

Ingen får diskrimineras på grund av nationalitet, företagsstorlek eller geografiskt läge. Alla leverantörer inom EU ska ha lika möjligheter att delta i upphandlingar.

I praktiken: I praktiken innebär detta att upphandlare inte får ställa krav som gynnar lokala leverantörer eller diskriminerar utländska företag.

Likabehandling

Alla anbudsgivare ska behandlas lika genom hela upphandlingsprocessen. Informationsövertag eller särbehandling är strängt förbjudet.

I praktiken: Om en leverantör ställer en fråga och får ett svar, måste denna information delas med alla deltagare via upphandlingsplattformen.

Transparens

Hela upphandlingsprocessen ska vara öppen och tydlig. Alla beslut ska kunna motiveras och granskas i efterhand.

I praktiken: Utvärderingskriterier måste anges i förfrågningsunderlaget och följas noggrant. Upphandlingsbeslut ska dokumenteras och motiveras.

Proportionalitet

Krav och åtgärder i upphandlingen måste stå i rimlig proportion till uppdragets karaktär och omfattning.

I praktiken: En upphandlare får inte ställa överdrivna krav på exempelvis erfarenhet, omsättning eller certifieringar som överskrider vad som är nödvändigt för uppdraget.

Ömsesidigt erkännande

Upphandlare ska acceptera likvärdiga certifikat, intyg och bevis från andra EU-länder.

I praktiken: Om en svensk upphandling kräver miljöcertifiering enligt ISO 14001, måste man också acceptera motsvarande utländska certifieringar.

Tröskelvärden för upphandling 2025

Tröskelvärden avgör vilka regler som gäller för en upphandling. Under direktupphandlingsgränsen (700 000 kr för varor/tjänster) kan förenklad upphandling användas. Över EU:s tröskelvärden måste upphandlingen annonseras i hela EU via TED.

Statliga myndigheter - Varor och tjänster

1 778 000 kr

Gäller alla statliga myndigheter och organ.

Kommuner, regioner - Varor och tjänster

2 849 000 kr

Gäller för kommuner, regioner och deras bolag.

Byggentreprenader

71 214 000 kr

Samma höga tröskelvärde oavsett organisation.

Sociala tjänster (bilaga G)

7 138 000 kr

Enklare regler för socialtjänst, hälsovård, utbildning.

Viktigt om tröskelvärdena

  • • Beloppen avser hela kontraktets värde exklusive moms
  • • Upphandlare får inte dela upp kontrakt för att komma under tröskelvärden
  • • Tröskelvärdena revideras vartannat år av EU-kommissionen

Upphandlingsförfaranden enligt LOU

LOU erbjuder olika upphandlingsförfaranden beroende på uppdragets karaktär, komplexitet och värde.

Öppen upphandling

Minst 35 dagar

Den vanligaste upphandlingsformen där alla intresserade leverantörer kan lämna anbud direkt utan föregående ansökan.

Användning: Används vid standardiserade varor och tjänster där marknaden är väletablerad.

Fördelar

Maximal konkurrens, transparent process, kortare handläggningstid.

Nackdelar

Kan bli många anbud att utvärdera vid populära upphandlingar.

Selektiv upphandling

30 dagar ansökan + 30 dagar anbud

En tvåstegsprocess där leverantörer först ansöker om deltagande, sedan väljs ett begränsat antal ut för att lämna anbud.

Användning: Används vid komplexa uppdrag där upphandlaren vill begränsa antalet anbudsgivare till de mest kvalificerade.

Fördelar

Färre anbud att utvärdera, fokus på kvalificerade leverantörer.

Nackdelar

Längre total handläggningstid, risk att utestänga kvalificerade mindre företag.

Förhandlat förfarande

30 dagar ansökan + förhandling

Upphandlaren för förhandlingar med utvalda leverantörer om anbudets innehåll. Används endast i specifika situationer.

Användning: Får användas när det inte kommit in några anbud i öppen eller selektiv upphandling, eller vid särskilt komplexa uppdrag.

Fördelar

Flexibilitet att anpassa lösningen, kan hitta optimala lösningar genom dialog.

Nackdelar

Kräver noggrann dokumentation för att säkerställa likabehandling.

Konkurrenspräglad dialog

30 dagar ansökan + dialog

Upphandlaren för dialog med utvalda leverantörer för att utveckla lösningen innan slutligt anbud begärs.

Användning: Används vid särskilt komplexa uppdrag där upphandlaren inte kan definiera den tekniska lösningen tillräckligt noggrant på förhand.

Fördelar

Möjlighet att utveckla skräddarsydda lösningar, innovation uppmuntras.

Nackdelar

Tidskrävande process, kräver mycket resurser från både upphandlare och leverantörer.

Direktupphandling

Ingen minimifrister

Förenklad upphandling utan formell konkurrens för mindre värden.

Användning: Får användas för kontrakt under 700 000 kr för varor/tjänster, 1 000 000 kr för byggentreprenader.

Fördelar

Snabb och enkel process, minimal administration.

Nackdelar

Begränsad konkurrensutsättning, risk för att missa bättre alternativ.

Krav och kvalificering

Upphandlare ställer olika typer av krav för att säkerställa att leverantören kan genomföra uppdraget.

Grundläggande behörighetskrav

Krav som alla leverantörer måste uppfylla för att få delta.

Exempel:

F-skattsedel
Betalda skatter
Giltigt ansvarsförsäkring
Inte föremål för konkurs

Ekonomisk och finansiell ställning

Krav som säkerställer att leverantören har ekonomisk kapacitet.

Exempel:

Miniminivå på omsättning
Kreditvärdighet
Försäkring för yrkesansvar

Teknisk och yrkesmässig kapacitet

Krav på relevant erfarenhet, kompetens och resurser.

Exempel:

Jämförbara uppdrag
Certifieringar (ISO 9001, 14001)
Personal med specifik utbildning

Utvärdering och tilldelning

När alla anbud är inlämnade börjar utvärderingsprocessen. Enligt LOU finns två huvudsakliga tilldelningskriterier: lägsta pris eller ekonomiskt mest fördelaktiga anbud (EMVI).

Lägsta pris

Det anbud med lägsta totalpris vinner, förutsatt att det uppfyller alla minimikrav. Används för standardiserade produkter eller tjänster.

Enkelt och transparent
Snabb utvärdering

Ekonomiskt mest fördelaktiga (EMVI)

Utvärdering baserat på flera kriterier: kvalitet, teknik, miljö, social hänsyn, organisation, etc. Varje kriterium tilldelas en vikt.

Fokus på värde, inte bara pris
Möjliggör kvalitetsdifferentiering

Utvärderingsprocessen steg för steg

1

Formell kontroll

Kontroll att anbudet kommit in i tid och är komplett.

2

Kvalificering

Kontroll att leverantören uppfyller alla krav.

3

Teknisk bedömning

Bedömning att lösningen uppfyller tekniska specifikationer.

4

Poängsättning

Anbuden poängsätts enligt utvärderingskriterierna.

5

Tilldelningsbeslut

Det anbud med högst poäng tilldelas kontraktet.

6

Standstill-period

10 dagars väntetid innan avtal får tecknas.

Överklagande och rättsprövning

Om du som leverantör anser att en upphandling inte följt LOU:s regler har du rätt att överklaga till Förvaltningsrätten.

Viktiga tidsfrister

  • 10 kalenderdagar för överprövning av tilldelningsbeslut
  • 3 veckor för överprövning av direktupphandling
  • 6 månader maximal tid från avtalsteckning till ogiltigförklaring

Vad kan du överklaga?

Brott mot upphandlingsreglerna - Diskriminering, bristande transparens, etc.
Oproportionerliga krav - Krav som inte står i rimlig proportion till uppdraget.
Felaktig utvärdering - Om utvärderingen inte följde angivna kriterier.
Bristande likabehandling - Om någon leverantör fått fördelar.

Vanliga frågor om LOU

Vad är skillnaden mellan LOU och LUF?

LOU gäller för traditionella offentliga organisationer som myndigheter, kommuner och regioner. LUF gäller för verksamheter inom energi, vatten, transport och posttjänster, även om dessa drivs av privata aktörer.

Måste alla offentliga inköp upphandlas enligt LOU?

Nej, endast upphandlingar över direktupphandlingsgränsen (700 000 kr för varor/tjänster, 1 000 000 kr för bygg) måste följa LOU:s formella processer.

Vad händer om en upphandlare bryter mot LOU?

Leverantörer kan överklaga till Förvaltningsrätten som kan stoppa processen eller ogiltigförklara avtalet. I allvarliga fall kan ekonomiska sanktioner utdömas.

Hur lång tid tar en typisk LOU-upphandling?

En öppen upphandling tar minst 35 dagar från annonsering till anbudsstopp, sedan tillkommer utvärderingstid och 10 dagars standstill-period. Totalt tar processen ofta 4-6 månader.

Vad innebär 'ekonomiskt mest fördelaktiga anbud' (EMVI)?

EMVI innebär att upphandlaren utvärderar anbuden baserat på flera kriterier utöver pris, exempelvis kvalitet, miljöprestanda, teknisk merit eller leveranstid.

Kan små företag konkurrera mot stora i offentliga upphandlingar?

Ja, LOU innehåller flera bestämmelser för att främja små och medelstora företags deltagande. Upphandlare uppmanas dela upp kontrakt och kvalificeringskrav måste vara proportionerliga.

Vad är en standstill-period?

Efter tilldelningsbeslut måste upphandlaren vänta minst 10 kalenderdagar innan avtalet får undertecknas. Under denna period kan leverantörer överklaga.

Vad är skillnaden mellan ska-krav och bör-krav?

Ska-krav är absoluta minimikrav som måste uppfyllas för att anbudet ska tas vidare. Bör-krav är meriterande egenskaper som ger poäng men inte är obligatoriska.

Navigera LOU med experthjälp

LOU kan verka komplext, men med rätt vägledning blir det en tillgång istället för ett hinder. Vi hjälper er att förstå regelverket och maximera era chanser.

Juridisk granskning av upphandlingsdokument
Hjälp med kvalificering och kravuppfyllnad
Rådgivning vid överprövningar

Behöver ni hjälp att förstå LOU?

Vi hjälper er navigera i upphandlingsregelverket och maximera era chanser att vinna.

Boka gratis konsultation