Tillbaka till blogg
Jämförelse22 januari 202512 min läsning

Upphandlingskonsult vs
Anbudskonsult.

Många förväxlar begreppen upphandlingskonsult och anbudskonsult, men skillnaden är fundamental. Denna guide förklarar exakt vad som skiljer dessa roller åt och hjälper dig välja rätt konsult för ditt behov.

Varför förväxlas de så ofta?

I vardagligt tal används ofta "upphandlingskonsult" som ett paraplybegrepp för alla som arbetar med offentliga upphandlingar. Men det finns en avgörande skillnad som många missar: det handlar om vilken sida av bordet du sitter på.

Förvirringen är förståelig eftersom båda rollerna kräver djup kunskap om LOU (Lagen om Offentlig Upphandling), arbetar med samma upphandlingar, och ofta har liknande bakgrund och utbildning. Men deras uppdrag, lojalitet och perspektiv är fundamentalt olika.

Tänk på det som skillnaden mellan en försvarare och en åklagare i rättssalen - båda är jurister med djup kunskap om lagen, men de arbetar för olika sidor.

Enkel minnesregel:

Upphandlingskonsult = Hjälper organisationer att köpa (upphandla)
Anbudskonsult = Hjälper företag att sälja (lämna anbud)

Vad är en upphandlingskonsult?

En upphandlingskonsult är en specialist som stödjer upphandlande organisationer - alltså de som ska köpa varor, tjänster eller byggentreprenader genom offentlig upphandling. Det kan vara kommuner, regioner, statliga myndigheter, kommunala bolag eller andra offentliga aktörer.

Upphandlingskonsultens arbetsuppgifter

Strategiskt arbete

  • • Behovsanalys och kravspecificering
  • • Val av upphandlingsform
  • • Upphandlingsstrategi och tidsplanering
  • • Riskbedömning och LOU-säkring

Operativt arbete

  • • Skriva förfrågningsunderlag
  • • Utforma utvärderingsmodeller
  • • Svara på leverantörsfrågor
  • • Utvärdera inkomna anbud

Juridiskt arbete

  • • Säkerställa LOU/LUF-efterlevnad
  • • Hantera överklaganden
  • • Dokumentera beslutsprocesser
  • • Författa tilldelningsbeslut

Uppföljning

  • • Kontraktsuppföljning
  • • Avtalsförhandlingar inom LOU
  • • Hantera avropssystem
  • • Utvärdera upphandlingsresultat

Typiska kunder för upphandlingskonsulter

  • Kommuner och regioner - särskilt mindre kommuner utan egen upphandlingskompetens
  • Statliga myndigheter - från små till stora, vid komplexa upphandlingar
  • Kommunala bolag - energibolag, bostadsbolag, kommunikationsbolag
  • Landsting och regioner - vårdupphandlingar, medicinteknisk utrustning

Viktigt att veta:

En upphandlingskonsult kan aldrig samtidigt arbeta som anbudskonsult för leverantörer i samma upphandling. Det skulle bryta mot jävsregler och LOU:s krav på objektivitet.

Vad är en anbudskonsult?

En anbudskonsult är en specialist som hjälper företag att vinna offentliga upphandlingargenom att skriva professionella anbud, utveckla vinststrategier och navigera upphandlingsprocessen från leverantörens perspektiv.

Anbudskonsultens arbetsuppgifter

Strategiskt arbete

  • • Upphandlingsbevakning
  • • Go/No-go analys
  • • Utveckla anbudsstrategier
  • • Konkurrentanalys

Anbudsskrivning

  • • Tolka kravspecifikationer
  • • Skriva övertygande texter
  • • Optimera poängsättning
  • • Säkerställa formell korrekthet

Process & Koordinering

  • • Projektledning av anbudsprocessen
  • • Koordinera interna resurser
  • • Hantera tidplaner och deadlines
  • • Kvalitetssäkring före inlämning

Träning & Utveckling

  • • Utbilda personal i anbudsskrivning
  • • Utveckla anbudsmallar
  • • Förbättra win-rate över tid
  • • Uppföljning och lärande

Typiska kunder för anbudskonsulter

  • IT-företag - programvara, systemintegration, IT-tjänster, molntjänster
  • Byggföretag - entreprenörer, byggkonsulter, arkitektkontor
  • Konsultbolag - managementkonsulter, teknikkonsulter, HR-konsulter
  • Vårdföretag - hemtjänst, vårdutrustning, medicintekniska produkter
  • Städ- och servicebolag - fastighetsskötsel, lokalvård
  • Utbildningsbolag - kompetensutveckling, e-learning

Bidmas specialitet:

Vi på Bidma är anbudskonsulter - vi hjälper företag att vinna offentliga upphandlingar. Med 30+ nöjda kunder har vi hjälpt hundratals företag att säkra nya kontrakt genom professionell anbudsskrivning och strategisk rådgivning.

Jämförelse sida vid sida

AspektUpphandlingskonsultAnbudskonsult
Primärt fokusStödjer upphandlande organisationer (köpare)Hjälper leverantörer (säljare) att vinna anbud
Typiska kunderKommuner, myndigheter, regioner, statliga bolagPrivata företag, entreprenörer, konsultbolag
Huvudsakliga arbetsuppgifterSkriva förfrågningsunderlag, utvärdera anbud, upphandlingsprocessSkriva anbud, analysera upphandlingar, utveckla vinststrategier
Juridiskt fokusLOU/LUF efterlevnad, rättssäker processFörstå krav, undvika uteslutning, optimera poäng
Relation till upphandlingenPå köparens sida - skapar spelreglernaPå säljarens sida - spelar enligt reglerna
Tidsperiod i processenFöre och under upphandlingsperiodenUnder anbudstiden och uppföljning
ResultatmätningLyckad upphandling, rätt leverantör vald, följt LOUVunna anbud, kontrakt, intäkter
Vanliga tjänsterBehovsanalys, upphandlingsstrategi, utvärderingAnbudsskrivning, upphandlingsbevakning, träning

Upphandlingskonsult - Sammanfattning

  • Arbetar för köparen (kommuner, myndigheter)
  • Skapar upphandlingar och förfrågningsunderlag
  • Utvärderar inkomna anbud objektivt
  • Säkerställer LOU-efterlevnad

Anbudskonsult - Sammanfattning

  • Arbetar för säljaren (privata företag)
  • Skriver vinnande anbud och offerter
  • Maximerar poäng enligt utvärderingskriterier
  • Ökar företagets chanser att vinna kontrakt

Kan en konsult göra båda rollerna?

Ja och nej. Rent kompetensmässigt kan samma person absolut ha kunskap och erfarenhet att arbeta som både upphandlings- och anbudskonsult. Många konsulter har faktiskt arbetat på båda sidor under sin karriär, vilket kan ge värdefull helhetssyn.

Etiska och juridiska begränsningar

Det som absolut inte är tillåtet är att arbeta för båda sidor i samma upphandling.

Förbjudna situationer

  • ✗ Hjälpa en kommun skriva en upphandling och samtidigt hjälpa ett företag lämna anbud i samma upphandling
  • ✗ Utvärdera anbud för en myndighet där konsulten tidigare hjälpt någon anbudsgivare
  • ✗ Ge intern information från upphandlande organisation till anbudsgivare
  • ✗ Arbeta för två konkurrerande leverantörer i samma upphandling

Acceptabla scenarier

  • ✓ Arbeta som upphandlingskonsult för kommun A och anbudskonsult för företag som lämnar anbud till kommun B
  • ✓ Byta roll mellan olika projekt så länge det inte finns överlapp
  • ✓ Utbilda både upphandlare och leverantörer i LOU (generell kunskap)
  • ✓ Hjälpa ett företag både med egna inköp och försäljning till andra

Hur väljer du rätt konsult för ditt behov?

Valet mellan upphandlingskonsult och anbudskonsult är ganska enkelt när du ställer dig själv rätt frågor:

Du behöver en UPPHANDLINGSKONSULT om...

  • Du är en kommun, region eller myndighet
  • Du ska KÖPA något genom offentlig upphandling
  • Du behöver skriva ett förfrågningsunderlag
  • Du ska utvärdera inkomna anbud

Du behöver en ANBUDSKONSULT om...

  • Du är ett privat företag
  • Du vill SÄLJA till offentlig sektor
  • Du ska lämna anbud i en upphandling
  • Du vill öka dina chanser att vinna

Vad du bör titta på när du väljer konsult

Kontrollista vid val av konsult:

  • 1.
    Dokumenterad erfarenhet: Be om konkreta exempel på tidigare uppdrag inom er bransch.
  • 2.
    LOU-kunskap: Konsulten ska ha djup förståelse för upphandlingslagstiftningen.
  • 3.
    Branschkännedom: Erfarenhet från just er bransch ger stora fördelar.
  • 4.
    Referenser: Seriösa konsulter kan tillhandahålla referenser.
  • 5.
    Transparent prissättning: Du ska tydligt förstå vad som ingår.

Vanliga frågor

Kan samma konsult vara både upphandlings- och anbudskonsult?

Ja, många konsulter har kompetens inom båda områdena, men de kan aldrig arbeta för båda sidor i samma upphandling på grund av jävsregler. En konsult som hjälper en kommun med en upphandling kan inte samtidigt hjälpa ett företag att lämna anbud i samma upphandling.

Vilken typ av konsult behöver mitt företag?

Om ditt företag vill sälja till offentlig sektor behöver du en anbudskonsult. Om din organisation ska köpa något genom offentlig upphandling behöver du en upphandlingskonsult. Tänk: säljare = anbudskonsult, köpare = upphandlingskonsult.

Är det olagligt att anlita båda typerna samtidigt?

Det är inte olagligt att anlita båda typerna av konsulter, men de kan aldrig arbeta i samma upphandling. Om du är leverantör kan du ha en anbudskonsult för upphandling A och en upphandlingskonsult för att hjälpa dig genomföra egna inköp i upphandling B.

Vad kostar en upphandlingskonsult jämfört med en anbudskonsult?

Priserna är relativt likvärdiga, vanligtvis 1200-2500 kr/timme beroende på uppdragets komplexitet och konsultens erfarenhet. Anbudskonsulter arbetar ofta på framgångsbasis (10-20% av kontraktsvärde), vilket upphandlingskonsulter sällan gör då de måste vara objektiva.

Måste kommuner anlita upphandlingskonsulter?

Nej, många kommuner och myndigheter har egna upphandlingsavdelningar. Upphandlingskonsulter anlitas oftast vid komplexa upphandlingar, särskilt stora ramavtal, eller när intern kompetens saknas. Mindre kommuner anlitar ofta konsulter mer regelbundet.

Kan en anbudskonsult garantera att vi vinner?

Nej, ingen seriös konsult kan garantera vinst eftersom upphandlingar är konkurrensutsatta och utvärderingen görs objektivt enligt LOU. En bra anbudskonsult kan däremot öka dina chanser markant genom professionell anbudsskrivning och strategi.

Behöver små företag verkligen en anbudskonsult?

Inte alltid, men det kan vara en klok investering. Små företag har ofta mindre resurser för anbudsskrivning, och att anlita en konsult för strategiskt viktiga upphandlingar kan vara skillnaden mellan att vinna eller förlora. Start med punktinsatser är vanligt.

Vad händer om en upphandlingskonsult gör fel?

Om en upphandlingskonsult gör fel som leder till att upphandlingen blir ogiltig kan det bli mycket kostsamt för den upphandlande organisationen. Därför är det viktigt att anlita erfarna konsulter med god track record och ansvarsförsäkring.

Kan jag byta från upphandlingskonsult till anbudskonsult?

Ja, det är möjligt att göra karriärbyten mellan dessa roller. Många som arbetat som upphandlingskonsult övergår till anbudskonsult (eller vice versa) då kompetensen är delvis överlappande. Erfarenhet från båda sidor är mycket värdefull.

Finns det certifieringar för upphandlings- och anbudskonsulter?

Ja, det finns flera certifieringar som SILF (Sveriges Inköps- och Logistikförening), MCIPS (Chartered Institute of Procurement & Supply) och olika LOU-certifieringar. Dessa visar formell kompetens, men praktisk erfarenhet är ofta viktigare.

Sammanfattning

Upphandlingskonsulter och anbudskonsulter är två sidor av samma mynt - båda är experter på offentlig upphandling men arbetar för olika parter. Upphandlingskonsulten hjälper köparen att genomföra en korrekt upphandling, medan anbudskonsulten hjälper säljaren att vinna kontrakt.

Hos Bidma har vi valt att specialisera oss som anbudskonsulter - vi hjälper företag att vinna offentliga upphandlingar. Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa just ditt företag?

Behöver ni hjälp att vinna fler upphandlingar?

Som erfarna anbudskonsulter hjälper vi företag att öka sina chanser med professionell anbudsskrivning och strategisk rådgivning.

Boka gratis konsultation